Van választási lehetőség

Ne feledjük: minden nap sok-sok stressz ér bennünket. Ahhoz, hogy jó egészségnek örvendjünk időnként csöndre van szükségünk!

Otthonunkban csöndben teszünk-veszünk vagy inkább folyamatosan hallgatunk a háttérben valamit?

Persze igazi, klasszikus csönd sosem lesz, mert ketyeg az óra, zörög a mikró, a mosógép, a gáz sistereg. Ha családban élünk jönnek-mennek körülöttünk. Ha egyedül vagyunk, akkor is van egy általános alap zaj. Hiába záródnak jól az ablakok, több rétegben szigeteltek, tompán beszűrődnek a külső zajok. Teljes csöndet nem lehet megélni, mint a sötétet sem a városban, a házak és az utcák világításaitól.

Gyerekként szüleimmel Kiskőrösön vendégeskedtünk. A házigazda testvére a szomszédos tanyán lakott. Átsétáltunk hozzá. Na, ott ismertem meg a teljes sötétséget és a csöndet. Azóta sem éltem át az ottani érzést. Félelmetes volt. A petróleumlámpa gyér fényében alig-alig láttuk a lábunk alatt lévő ösvényt. Sem a hold, sem a csillagok nem világítottak…… és …..síri csönd vett körül bennünket.

Általában az embereknek az első dolga, amikor munkából haza érnek, hogy bekapcsolják a tévét vagy a rádiót, hadd szóljon. Azt mondják: á, az csak háttér zaj. Nem is gondolnak arra, hogy mennyire leterheli az idegrendszert az állandó zörej, duma. Nem azt mondom, hogy ne nézzenek tévét, vagy hallgassanak rádiót! A lényeg, hogy ne szóljon folyamatosan, hanem megválogatva, csak pár órát. Megérzi az ember, hogy szüksége van-e rá, vagy, csak szokásból nézi, hallgatja inkább.

Aztán este, pihenésképpen folytatódik a tévézés. Minek gondolkodni egyáltalán, hiszen kész recepteket hallanak. Fel sem tűnik nekik, hogy frankón megmondják mire gondoljanak, csináljanak. Örülnek, hogy elterelik a figyelmüket a munkahelyi, a családi nyűgökről….legalább nem kell azokkal foglalkozni. …..Hiszik. …….Észre sem veszik, hogy idővel a megoldatlan dolgok gyűlnek, gyűlnek, aztán -mint a pohárban a víz, egyszer csak túlcsordulnak – telítődnek és képtelenek lesznek a gondokkal megbirkózni.

Miért érdemes időnként csöndben lenni? Zajmentesen? Mert a mindennapok történéseit az agyunk a csöndben könnyebben dolgozza fel. Stresszes helyzetre, problémára zajban képtelenség megoldást találni. Próbáljuk csak ki, hogy mennyivel könnyebben birkózunk meg egy nehézséggel, ha csönd van körülöttünk és összpontosítani tudunk! Gyorsabban találjuk meg a helyes utat a bajunkra, ha időnként tudatosan félrevonulunk, becsukjuk a szemünket és hagyjuk, hogy a gondolatok áramoljanak, elárasszanak bennünket.

Vagy attól félünk, hogy elárasztanak a gondolatok? A negatív érzések? Valóban, ha nincsen külső zajforrás az agyunk szórakoztat bennünket. Akár negatív gondolatok is eláraszthatnak. De ez is a feldolgozáshoz tartozik. Lehet erre másként is tekinteni. Egyszer hallottam ezzel kapcsolatban a következő hasonlatot:  Gondoljunk úgy a gondolatokra, mintha vonatok lennének. Mi pedig a vasútállomás peronján várakozunk. Jönnek a vonatok ( a gondolatok) de nem szállunk fel csak arra a vonatra, amelyik a célunk felé visz. Ez van a gondolatokkal is. Ha rossz gondolatok jönnek az agyunkba, nem muszáj azzal foglalkozni, lehet hagyni, hogy elillanjon. Ha nem kezdünk azzal foglalkozni jönni fog a következő gondolat. Csak hagyjuk, hogy jöjjön…. Azt hisszük, hogy ezt a gondolatáramlást le kell állítani. Ez nem jó, akinek ilyen van, az biztosan őrült. Szakemberektől hallottam, hogy mindenkinek vannak belső gondolatai, monológjai.

Vannak, akik éjszaka sincsenek csöndben. Ha nem tudnak aludni tévét néznek, rádiót hallgatnak, vagy a mobiltelefonjukon játszanak, mert nem akarnak szembesülni a gondolataikkal. Nem is sejtik, hogy saját maguktól veszik el a gyógyszert, mivel nem hagyják, hogy az agyuk feldolgozza a velük történt eseményeket.

Amint hagyjuk, hogy a gondolatok áramoljanak, utána már nem jönnek elő, az agyunkban egy terület felszabadul …….ugyanúgy, mint a számítógépen, ha töröljük a fölösleges fájlokat.

Sokan panaszkodnak arra, hogy nem tudnak aludni. Igen, van ez így. Ha nem esnek kétségbe, hanem csak figyelnek, megtapasztalhatják, hogy a szervezet képes ezt is orvosolni. Saját magam is átéltem már sokszor, hogy amikor egyik nap kevesebbet aludtam másnap a testem pótolta, ha elég időt hagytam rá.

Ha jól akarjuk érezni magunkat érdemes figyelni szokásainkra. Figyelni arra, hogy az egyész napos zaj mellett a környezetünkben csönd legyen. Este, elalvás előtt különösen fontos elcsendesedni!

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük